1. Ana Sayfa
  2. Haber

Moons of Ardan İnceleme & Röportaj – Uzaya Gidiyoruz!

Moons of Ardan İnceleme & Röportaj – Uzaya Gidiyoruz!
+ -

Sadece yerli oyun geliştiricilerine değil, aynı zamanda yabancı oyun geliştiricilerine de destek olacağımızı söylemiştik. Zaten hatırlarsanız World Titans War ve Disinfection oyun incelemelerini de bu kapsamda sizlerle paylaştık. Sıradaki oyunumuz ise Moons of Ardan.

Moons of Ardan oyununa geçmeden önce bir sonraki içeriğimizin haberini de şimdiden vermiş olalım sizlere. Moons of Ardan oyununun Belçikalı geliştiricisi Quentin ile yaptığımız röportaj da yakında sitemizde yer alacak. Bu sayede oyun geliştiricileri için Belçika’da işler nasıl yürüyor hep birlikte öğrenmiş olacağız. Şimdi dilerseniz Moons of Ardan nasıl bir oyunmuş hep birlikte öğrenelim.

Uzayda Medeniyeti Kuruyoruz!

Yeryüzünde yaşayacak her yer bitti sıra uzaya geldi değil mi? Evet, ve bunu sadece Moons of Ardan ile görmüyoruz. Daha önce sizlere incelemesini yaptığımız Planet Crafter oyununda da görmüştük. Fakat bu sefer bakış açımız biraz daha farklı. En azından görsellik olarak.

Moons of Ardan geliştirme süreci devam eden bir oyun. Yani henüz erken erişim oyunu olarak karşımıza çıkıyor. Steam platformuna 2021 yılında dahil oldu. O zamandan bu zamana kadar da çeşitli güncellemeler alarak eksiklerini ve hatalarını gidermeyi başardı. Tabi ki hala bazı basit hatalar göze çarpmıyor değil. Fakat erken erişim oyunları için bu durumlar son derece normal.

Gelelim oyunun detaylarına. Oyun gerçek zamanlı bir simülasyon oyunu. Amacımız seçtiğimiz gezegende bir hayat kurmak. Yani sıfırdan bir hayat inşa edeceğiz. Uzayda da olsa bir çeşit şehir kurma derdindeyiz. Hatta uzaya medeniyeti getiriyoruz desek yeridir.

Bekle Bizi Uzay TOKİ’si!

Malum şehir kurma oyunlarında müteahhit gibi her yere bina dikiyoruz. Tabi halkın mutlu olması için aynı zamanda belediye başkanı gibi düşünüp yeşillik falan da eklememiz gerekiyor. Konu uzay olunca durum farklı mı olacak? Tabi ki hayır! İlk olarak orada yaşayacak olan ilk insanlar için yerleşim yerlerini oluşturuyoruz. Daha sonrasında da onlara uygun alanlar inşa etmemiz gerekiyor. Bunlar için de çeşitli kaynaklara ihtiyacımız oluyor. Sağ olsun geliştirici bu konuda hiç de elini korkak alıştırmamış. Çünkü oyun içerisinde toplayabileceğiniz 45’ten fazla kaynak bulunuyor. Tabi bu kaynakların yönetimi de çok önemli. Öyle bol keseden kullanmadan, idareli bir şekilde ilerlemeli ve hedeflerinize ulaşmalısınız. Daha sonrasında uzayda TOKİ girişimine başlayabilirsiniz.

Her neyse, biz incelemeye devam edelim. Oyunu açtığınız anda oyunun erken erişimde olduğuna dair bir not karşınıza çıkıyor. Aslında geliştici size şunu demeye çalışıyor, “oyunda hatalar olabilir ama erken erişim oyunu olduğu için bu hatalar zamanla giderilecektir.”. Tabi oyun içerisinde görmüş olduğunuz hataları ya da eksiklikleri geliştirici ile paylaşırsanız bu süreç daha da hızlı ilerleyecektir.

Sıfırdan Başlıyoruz

Geliştirici notundan sonra karşınıza bir öğretici kısım gelecek. Bu kısmı genelde Türk oyuncular olarak okumadan geçeriz. Ama bu oyunda öğretici kısmını geçmenizi çok tavsiye etmeyiz. Çünkü ilerleyen zamanlarda “Bu nasıl olmaz!” diye çıldırmak yerine bildiklerinizi kullanmanız sizin sağlığınız açısından daha iyi olacaktır.

Bu kısmı da geçtikten sonra karşınıza Dünya’ya benzeyen ama daha farklı yapıdaki bir gezegen çıkıyor. Bu gezegen tam anlamıyla bomboş! Sulak alanlar, hafif ağaçlıklar falan var tabi. Bu aşamadan sonra her şey size kalmış. Medeniyeti nereye kurmak istereniz oraya kurabilirsiniz. İlk binayı yani ana binayı diktikten sonra sığınaklar kurarak yavaş yavaş nüfus oluşmasını sağlayabilirsiniz. Daha sonrasında kurduğunuz diğer binalar ile üretimi hareketlendirebilir ve nüfusunuzu da daha çok arttırabilirsiniz.

Oyunda hemen hemen bütün detaylar düşünülmüş durumda. Su çıkarmak için su üreticilerden tutun da ağaç dikimi için gerekli olan alanlar, seralar vs.her şey mevcut. Dikkat etmeniz gereken bu üretim alanlarını doğru yerlere yerleştirmek ve çıkan madenleri, malzemeleri doğru bir şekilde kullanmak.

moons of ardan oyunu

Artıları ve Eksileri

İlk olarak oyunun grafiklerine değinelim. Moons of Ardan harika grafiklere sahip. Gerçekçi olmayan fakat kendine has grafikleri oyunu o kadar güzel gösteriyor ki asla bir gerçekçilik aramıyorsunuz. Ayrıca grafiklerde kullanılan renk paleti de son derece güzel. Renkler arasındaki uyum sizi oyunun içerisine çekiyor. Buna ek olarak arka fonda duyduğunuz sesler de oyunla oldukça uyumlu. Asla kulaklarınızı tırmalamıyor ve oyunu oynarken kapatma gereği duymuyorsunuz.

Gelelim gerçek zamanlı olmasına. Evet bu çok güzel bir özellik fakat dilediğiniz zaman hızlandırıp yavaşlatmak da güzel olmuş. “İyi de bu bir sürü oyunda var, neden övüyorsun?” diyebilirsiniz. Evet var fakat bazı oyunlarda da yok. Şimdi isimlerini tek tek yazıp rencide etmeyelim. :D

Açıkçası oyunun eksi yanı yok desek yeridir. Gerek grafikleri, gerek sesleri, gerek renk paleti gerekse oynanışı olsun son derece keyifli. Tabi ki erken erişim oyunu olduğu için ufak tefek hataların olması çok normal. Fakat oyunun geliştiricileri bu konuda ciddi adımlar atıyorlar. Hatta ortalama her ay 2-3 güncelleme aldığını da söyleyebiliriz. Ama illa ki bir eksi yanı ekleyeceksek Türkçe dil paketinin olmamasını ekleyebiliriz. Şu an için sadece İngilizce ve Fransızca dillerini destekliyor.

Moons of Ardan Alınır mı?

Şehir kurma oyunlarını seviyorsanız Moons of Ardan size iyi bir alternatif olabilir. Zaten Dünya üzerinde yeterince medeniyet kurmuşken bir de uzaya el atmak hoş olabilir. Hem farklı gezegenlerde hayat kurulabilir mi diye hangimiz düşünmedik ki? İşte bunu yapabilmek için güzel bir şans.

Steam cüzdanınızda yaklaşık 20,00 TL olması yeterli. Çünkü oyun Steam üzerinde 19,50 TL’den satılıyor. 20,00 TL altında bir oyun arıyorsanız ve param boşa gitmesin diyorsanız mutlaka deneyin deriz.

uzayda şehir kurma oyunu

Moons of Ardan Geliştiricisi ile Röportaj

Ve sıra geldi Moons of Ardan oyununun geliştiricisi Quentin ile olan röportajımıza. Oldukça keyifli olan bu röportajımızda özellikle Belçika’da oyun geliştiricisi olmanın nasıl bir şey olduğunu sizlere göstermek istedik. Tabi ki röportaj ile birlikte oyunun da nasıl bir süreçte ilerlediğini ve bizleri nelerin beklediğini de görmüş olacağız. Şimdi hazırsanız bu keyifli röportajımıza başlayalım.

“Tam yaratıcı özgürlüğe kavuşmak istedim.”

MagniGame: Merhaba Quentin. Öncelikle röportaj teklifimizi kabul ettiğin için çok teşekkür ederiz. Quentin sen bir oyun geliştiricisisin ve Moons of Ardan oyununu şu anda geliştiriyorsun. Oyun hakkında konuşmadan önce bize kendinden biraz bahseder misin? Seni yakından tanımak isteriz. :)

Quentin: Merhaba, ben de röportaj için teşekkür ederim. Be Belçikalıyım ve uzun zamandır oyunlara karşı tutkuluyum. Kariyerime 2006 yılında 10Tacle Belgium adlı bir oyun stüdyosunda oyun programcısı olarak başladım. Xbox 360 için AAA kalitesinde bir oyun üzerinde çalışıyorduk ama şirket kapandı. Bu maceradan sonra oyun geliştirmeyi çok sevdiğim için arkadaşlarımla jam oyunlar yaptık. 2014 yılında stratejik bir kart oyunu olan Faeria üzerinde çalışmak için Abrakam’a katıldım. Ve daha sonra, en son yayınlanan oyunları olan Roguebook üzerinde çalıştım. Ama en çok istediğim şey, tam yaratıcı özgürlüğe sahip olmak için kendi oyunum üzerinde çalışmaktı. Bu yüzden Nisan 2020’de işimden ayrıldım. Bu finansal açıdan bakıldığında oldukça çılgınca bir karar.

MagniGame: Oldukça çılgınca! :D Biraz da Moons of Ardan hakkında konuşalım. Bu oyun geçen yıl erken erişim oyunu olarak piyasaya sürüldü. Fakat bu haliyle bile çok güzel olduğunu söyleyebiliriz. Kaç kişi bu oyunun projesinde çalışıyor?

Quentin: Projede iki kişiyiz. Ben çoğunlukla programlama ve oyun tasarımını yapıyorum. Eylül 2020’den beri tam zamanlı olarak bu proje üzerinde çalışıyorum. François Mauge, grafik tasarımcı ve yarı zamanlı çalışıyor. Çünkü günlük işine devam etmesi gerekiyor. Ayrıca bize yardımcı olan iki arkadaş daha var: Christophe Hubermont, müzik bestecisi ve Fabien Kalinowski çoğunlukla danışman olarak yardımcı oluyor.

MagniGame: Normalde bu ilk oyunun mu diye soracaktık. Fakat bize daha önce üzerinde çalıştığın projelerden de bahsederek buna bir nevi cevap vermiş oldun.

Quentin: Aslında bu piyasaya sürülecek kadar üzerinde çalıştığımız ilk oyun diyebiliriz.

“Ana ilham kaynağımız ‘Uzayda Anno’

MagniGame: Biz şehir kurma oyunlarını çok seviyoruz fakat senin oyunun biraz daha farklı. Farklı gezegenlerde şehir inşa ediyoruz. Kaynaklar, binalar, geliştirilebilir teknolojiler gibi detayları oyunda görüyoruz. Peki Cities XXL gibi daha fazla detayı oyununda görebilecek miyiz?

Quentin: Ana ilham kaynağımız ‘Uzayda Anno’. Özellikle üretim zincirleri ve vatandaş ihtiyaçları kavramları üzerine bakacak olursak. Hedefimiz, yeni yamalar yayınladıkça oyunculara sunulan seçenekleri artırmak. Oynayabileceğiniz parametrelerin miktarını artırmak, oyunun sonlarında (Factorio’da olduğu gibi) daha fazla karmaşıklık getirirken, vatandaşlara ve onların mutluluğuna odaklanmak istiyoruz. Ayrıca belirli kaynaklar, mevsimler ve belki de günün saatinin ve aydınlatmanın etkisi gibi gezegen sistemlerinin karmaşıklığını keşfedeceğiz. Ekolojik açıdan, oyunun hem mümkün olan en temiz sisteme sahip olmaya çalışarak hem de endüstriyel bir zihniyetle (kendi karmaşıklıklarını getirecek) oynanabilir olmasını istiyoruz. Ama belki de daha temiz ve daha sert bir yaklaşım denemenizi sağlayan şey, oyundan sonraki duygu olmalıdır. ;)

moons of ardan oyna

MagniGame: Bu oyundan sonra aklında ne var? Farklı projeler görecek miyiz?

Quentin: Henüz bunu düşünmek için fazla zamanımız olmadı. Bu oyunun satışlarına çok bağlı. Ancak simüle edilmiş gezegenlerde daha fazla oyun (inşaatçılar veya belki başka bir şey) yapmamızı sağlayacak unsurlara sahip olduğumuza inanıyoruz. Birçok oyun türünü gerçekten seviyoruz, bu yüzden sınır gökyüzü ;)

“Hiçbir zaman olumsuz geri bildirim almadık

MagniGame: Günde kaç saat oyunu geliştirmek için bilgisayar başında vakit geçiriyorsun? Ve bu zor mu yoksa kolay mı?

Quentin: Günde ortalama 8 saate yakınız, yani normal bir iş günü. Oldukça zor, proje planlama, pazarlama, grafik tasarım, yasal işler gibi her zaman yeni beceriler geliştirmeniz gerekiyor. Ancak başlangıçtaki becerilerimizde, sınırlı kaynaklarımızla çalışmasını sağlamak için de çok geliştirmemiz gerekiyor. Örneğin, binalar için 3B modelleme çalışması, oyuna getirdiğimiz yeni özellikleri takip etmeli, bu yüzden yinelemeli olmalı ve daha sonra geliştirmeliyiz.

MagniGame: Moons of Ardan gerçekten çok güzel grafiklere sahip. Basit fakat güzel. Özellikle renk paleti. Biz gerçekten çok beğendik. Fakat diğer oyuncuların geri dönüşleri nasıl? Çünkü bazen yorumlar çok ofansif olabiliyor.

Quentin: Oyunun görünümü hakkında hiçbir zaman olumsuz geri bildirim almadık. Oyuncular, az sayıda çalışan olduğumuzu ve erken erişimde olduğumuzu ve elimizden gelenin en iyisini yapmak için elimizden gelenin en iyisini yaptığımızı ve oyunun çok fazla gelişmeye devam edeceğini anlıyor gibi görünüyor. Örnek olarak, en son yamada mercek parlaması eklemek için biraz zaman bulduk.

MagniGame: Bildiğimiz üzere Belçikalısın. Peki Türk takipçilerine ve oyun gelişticilerine neler söylemek istersin?

Quentin: Sadece sevdiğiniz işi yapın ve oyun yapmaya çalışın diyebilirim, gerçekten eğlenceli bir aktivite. Ayrıca, diğer geliştiricilere soru sormaktan korkmayın. Ve oyuncular olarak bize geri bildirimde bulunarak bize destek olmaya çalışın ama aynı zamanda oyunu satın alabilirseniz, bir steam incelemesi yazmaya çalışın, bu bizim için çok önemli.

MagniGame: Çok teşekkür ederiz Quentin. Seninle tanışmak bizim için bir zevkti ve umarız sen de bu röportajdan zevk almışsındır. Ayrıca seni başka projelerde de görmek isteriz. :)

Quentin: Ben de çok teşekkür ederim.

Yazar Hakkında

Senelerce oyun oynadım, dergilerde ve başka sitelerde yazdım. Artık kendi deneyimlerimi ve kendi düşüncelerimi özgürce aktarabileceğim M4gniGame isimli siteyi oluşturdum.

Yorum Yap